We gaan richting de Kerst!

Ietsje later dan gepland, maar hier is dan weer een blog van mij! Weet van gekheid niet waar ik moet beginnen, haha. Dan maar per \'categorie\' een stukje en hopen dat ik niks (belangrijks) vergeet.


Zaragoza
Zoals ik eerder al zei is Zaragoza een mooie en grote stad. Een stad die zich nu klaarmaakt voor de Kerst, oftewel: Feliz Navidad (heb dat deuntje al weer in mijn hoofd) Op een groot plein voor de kerk, Pilar del Basilica, hebben ze er een waar Kerstfeest van gemaakt! Een mega glijbaan waar je vanaf kun sjezen met banden, een schaatsbaan, een heel groot \'Kerstdorpje\' waar je doorheen kunt lopen, kinder attracties, heel veel kraampjes met kaas, vlees, olijven, zoete lekkernijnen, sieraden en ga zo maar door. Super mooi om te zien met alle lichtjes en de mega Kerst(wens)boom in het midden. Mijn foto\'s zeggen wel genoeg, denk ik!


De meiden & \'mama\'
De meiden zijn al veel meer gewend aan mij, en ik aan hen. Sinds vorige week werk ik ook alleen en dat gaat toch wel wat gemakkelijker. De oppas was een schat van een vrouw, maar nu kan ik het op mijn manier doen én met wat Hollandse nuchterheid, haha. De weg naar school kan ik nu prima vinden en \'s ochtends lopen we er al zingend (Five little monkeys) naartoe. Ik weet inmiddels dat de school een soort middenweg is tussen een openbare en een prive school, vandaar de uniforms. Ook krijgen ze Engelse les op school en van mij, en dit is duidelijk te merken! Ik hoor de hele dag de kleuren in het Engels voorbij komen en \"Can you help me, thank you very much!\" Erg leuk en grappig om te horen/zien. Twee weken terug heb ik met de meiden cupcakes gemaakt en gek gedanst op harde muziek, lachen joh! Tuurlijk zijn er ook wel wat pittigere momentjes en komt de Spaanse temperament naar boven, maar dit hoort er bij. Ook zijn we/ben ik begonnen met een stickerkaart voor het slapen, werkt vooral bij Ana goed. De moeder is echt een schat van een mens en samen hebben we heel veel lol. Laatst zei ze alsof het leek dat we een getrouwd stel waren, zij naar haar werk, ik met de kinderen naar school! Ze is erg enthousiast en lief en ik besef dat ik het heel erg getroffen heb met en in dit gezin!


Andere Au Pairs
Met Julia & Deborah, ook uit Nederland, spreek ik regelmatig af. Gezellig de stad in, uit eten, een drankje doen of studeren, het kan allemaal. Erg gezellig en fijn dat je ook weer even in je eigen taal kunt spreken! Een paar weken terug zijn we met de bus naar een mega winkelcentrum geweest, even verderop. Nog nooit zo iets groots gezien denk ik. Klimparadijs buiten en lopende knuffeldieren binnen waar kinderen op kunnen, zandsculpturen en meertjes waar je kunt varen buiten, super veel winkels (Primark) en allemaal eettentjes. Ook zijn we nu een paar weken bezig met Zumba dansen en het bevalt me prima! Heerlijk swingende muziek en je kunt je even lekker uitleven. De weg er naartoe is al een sport op zich, zo\'n 50 minuten wandelen.


Door een collega van de moeders\' werk ben ik in contact gekomen met een ander Au Pair. Een Duits meisje die hier ook in Zaragoza woont. Via WhatsApp en FaceBook een beetje contact gehad en toen voorgesteld in een grote groep met Au Pair van overal en nergens vandaan. Canada, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Ijsland en ga zo maar door. Tot nu toe één keer een drankje gedronken ergens, maar er komen vast nog meer gezellige avondjes!


En al vanaf Nederland erg leuk contact met een ander Duits meisje die in een dorpje verderop woont. We hebben elkaar gister (zaterdag) eindelijk ontmoet want ze is naar Zaragoza gekomen (met de trein, wat een gedoe!) Erg leuke meid en het klikte goed. Thuis even wat gegeten/gedronken en toen samen met Julia en Deborah de hort op geweest. Kerstplein (zo noem ik het maar even), uit eten in een Italiaans restaurant (maar even pizza want ik had al 2 dagen pasta gehad), dessert gegeten in \'Dino\' (Jandino, jij bent 100 keer vriendelijker) en uiteindelijk een drankje gedaan in een barretje. Geslaagde avond. En dus veel plezier met alle Au Pairs hier.


Spaanse taal
Ik denk dat het hiermee wel aardig gaat. Krijg vaak complimentjes van de mama, dat ik de taal snel oppak, al vind ik zelf dat het wel meevalt. Losse woordjes gaan wel aardig, maar zinnen maken is echt een stuk moeilijker! Vooral omdat het vervoegen van de persoonsvorm met een werkwoord, één woord wordt! Begin februari moet ik een \'starttoets\' maken en dan zal mijn niveau vastgesteld worden. Ben benieuwd... (btw; Chinees Spaans is pas echt moeilijk!)


Nederland
De dagen vliegen voorbij en al vanaf het begin voel ik me hier behoorlijk thuis. Alleen maar goed denk ik. Natuurlijk is het fijn om met familie en vrienden te kletsen/Skypen/Whatsappen..., maar het is niet zo dat ik desperate verlang naar huis. Wel heb ik weer een kalender gemaakt met foto\'s van al mijn loved ones zodat ik ze stiekem toch wel dicht bij me heb. Dingen zijn anders hier, maar tot nu toe wel prima om me er op aan te kunnen passen. Sinterklaas sla ik een keer over, maar daarvoor in de plaats hebben we straks de Drie Koningen en zo valt alles op zijn plek. Ook voelt het fijn om even afstand te nemen van mijn eigen vertrouwde leven en nu eens alles te overdenken. Best apart, alsof je als een buitenstaander naar jezelf kijkt. Oohw ja: ook altijd leuk om post te krijgen van mijn lieve en gekke oma! It makes my day! (helemaal \'grappig\' als die brief net komt op de eerste dag van een lang weekend alleen thuis en je de brievenbus sleutel niet hebt en de brief gewoon in de brievenbus ziet liggen...)


Hmmm, \'what else\'.. Ik zwem op de maan- en woensdag nu ook samen met de meiden en mams. En nee, niet relaxt baantjes zwemmen zoals in Nederland, but hurry hurry. Ik zie nu wel het (vrouwelijke) voordeel in van de badmuts --> je haar ruikt niet naar chloor en de duikbril --> je mascara vlekt niet uit! :p Verder heb ik vorige week kennis gemaakt met een ander gezin waar ik Engelse les ga geven. Denk dat al mijn activiteiten wel echt zorgen voor een leventje hier in Zaragoza. En zoals jullie mij kennen, het klungelen blijft helaas zoals het was/is. Lees: per ongelijk een emergency nummer bellen en daar pas veel later achter komen, van de trap vallen omdat je geen lichtknopje kunt vinden, struikelen in een ijstentje en ga zo maar door.


Ik moet maar eens gaan stoppen want dit is weer een largo cuento!


Wil alleen nog vertellen dat ik een vriendje heb hier, met de nadruk om /je/! Een lief jongetje van 6 die ik altijd tegen kom bij school en het zwembad. Vorige week een heel gesprek gehad over van alles en nog wat. Hij bedacht dat hij ook Engels kan spreken! Broertjelief van 3 kwam er ook gezellig bij zitten en je zou bijna denken dat ik hén Au Pair was. Wanneer hij mij ziet worden zijn bruine ogen nog groter dan anders en dan is het: \"Hola Gigiiiiiii\" Aldus mijn vriendje Alberto.


Hasta luego amigos!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active